Systemic
by CaosManagement n.46
"Everything comes from everything, ed'ogni what you do every thing and every thing back in everything ..." Leonardo da Vinci
COMPLEXITY
I problems that humanity faces are becoming more durable solutions, particularly solutions. These problems are complex, involving numerous factors or economic, environmental, technical, political, social, moral, therefore, the solution to be effective, must take into account all these aspects, which interact with each other.
technology provides us with powerful tools to focus action: we can grow wheat in the desert or desalinate seawater with a missile to destroy a nuclear warhead asteroid that threatens Earth. But if we try to tackle a complex problem from one angle, we can perhaps get a local improvement, which moves the problem somewhere else in time or space. Trasferendoci dalle emergenze planetarie al nostro quotidiano, riscontriamo che anche la gestione delle nostre Aziende diventa sempre più complessa, per la globalizzazione dei mercati, per il tasso di aggiornamento delle tecnologie e per l’accelerazione dei cambiamenti sociali e politici. E quindi anche nel nostro lavoro ci imbattiamo spesso in problemi “resistenti” alle soluzioni specialistiche.
I sistemi complessi sono dovunque (la nostra azienda, il nostro reparto, un ecosistema, l’economia mondiale, la nostra città, l’atmosfera terrestre,..) e noi stessi rappresentiamo forse il sistema più complesso dell’universo. I sistemi complessi, pur presenti negli ambiti più diversi (economico, corporate, social, psychological, biological, physical, etc.)., however, are all governed by some basic principles, which are to compose the "Science of Complexity."
In general approach problems in a mechanistic way: We analyze a problem breaking it down into smaller and smaller pieces, so you can study the properties. This approach has guided much of the science and technology in the past century and is deeply rooted in our thinking (using the diagram cause and effect or fishbone, Pareto 20/80 ilteorema ...). We focus attention on the part that does not work and try to repair it, call on other experts. This attitude leads us to undertake sectoral interventions (not without effect), but forces us to reduce vision to a limited horizon. This approach works well when the problem is confined to a narrow field, they often prove less effective with increasing spatial and temporal dimensions, namely complexity.
"Being all things causing and caused, aided and adjuvants, mediate and immediate, and all being bound by a natural bond that unites the most insensitive and far more diverse and I think it is impossible to know the parts without knowing the whole , as it is impossible to know without knowing all the particular parties. " Pascal
Il pensiero sistemico propone una nuova maniera di guardare il mondo e l’impresa, per cercare di dominarne meglio la complessità: considerare non gli elementi singoli ma l’insieme delle parti, intese come un tutto unico, concentrandosi sulle relazioni tra gli elementi piuttosto che sui singoli elementi presi separatamente.
“Il guaio dei nostri tempi è che il futuro non è più quello di una volta”. Paul Valéry
Il Pensiero sistemico propone un approccio concreto e operativo particolarmente adatto alle organizzazioni. A differenza della Dinamica dei Sistemi, che è una disciplina specialistica, il Pensiero Sistemico può essere adottato profitably by all managers, ie by the people who make decisions. According to many this approach should be a common feature of the managers in the coming years.
This approach will encourage those who, entrepreneurs, business men, executives and managers are interested in:
- add to the viewing angle problems, to pursue issues that are beyond a specialized approach;
- addressing more effectively interdisciplinary problems, alone or in teams;
improve understanding (individual or collective) of a complex situation, through the representation of the underlying structural causes.
The organization of an enterprise (micro, piccola, media o grande) è un organismo dinamico, sottoposto ad influenze interne ed esterne che provocano evoluzioni in maniera continua. Il mercato (clienti, concorrenti e fornitori), il progresso tecnologico, le leggi, gli asset intangibili (brand, portafoglio clienti, management, risorse umane) che sono l’80% del valore di un’impresa, sono i quattro macroelementi, a loro volta sistemi dinamici in continua evoluzione.
Il manager sistemico non limita la propria attività alla soluzione dei problemi specifici ma guarda alla sua organizzazione nel suo insieme complesso e dinamico. Il manager sistemico non guarda solo agli obiettivi da raggiungere, ma ai processi che gli permetteranno to reach those goals. Does not deal with, if not sometimes, but the tree in the forest. The systemic manager will not only drive your organization looking at the balance sheet and income statement (it would be like driving a car looking only in the rearview mirror), but controls and manages the events that significantly influence economic performance: marketing, internal processes, human resources and research and development. (Ref. http://gem4pmi.com/giuseppemonti/?page_id=2)
The systemic manager must apply the principles of delegation in an ongoing and science. Do not just give orders and punish those who do not obey mandatory or not running, and then act in a nineteenth-century, but it is necessary to create the best conditions in which each employee is entitled to express their skills and expertise. Must, in some cases, accept the decisions and ideas of their employees even if not exactly correspond to its decisions and its ideas.
The systemic manager knows what can or can not predict, you know to decide what is important and what is not important.
Finally here is what are the most important task for a manager systemic:
-
choose new employees - to illustrate the effects of the reorganization of a system
- providing tools to counseling and supervision
- migliorare la qualità della comunicazione
- esaminare gli effetti dell’outsourcing
- valutare il lancio di un nuovo prodotto
- rendere più chiare le relazioni tra fornitori, azienda e clienti
- supportare le decisioni
- risolvere i conflitti nei team
- facilitare la mediazione e la negoziazione
- analizzare le implicazioni di nuovi contratti e proporre correttivi più vantaggiosi
- generare nuove idee
- sviluppare una nuova filosofia aziendale
- esaminare ed elaborare le proprie convinzioni
- facilitare l’apprendimento di competenze interculturali e di nuove lingue
- proporre nuove soluzioni a consulenti o formatori e supervisionare il loro
intervention to resolve conflicts and personal issues, couple and group
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